dimecres, 26 de novembre del 2008

Cara sud de la Mola de St.Marc(Gandesa)

El passat 22-11-08 els ilercavons Guifré i Roger ens vam dirigir a la Mola de St.Marc amb la idea d'escalar-la per alguna línea atractiva i nova.
Primer ens vam fixar en la inmensitat de la cara nord-oest/oest on probablement en naixeran moltes vies en un futur. Però el fort vent de mestral que lastrava aquesta part i la no presencia de l'energia calorífica ens va fer desplaçar cap a la vessant més solejada i més arrasserada del vent.
A la cara sud també hi havien moltes possibles linies a escalar, i després d'unes discussions vam arribar a l'acord que escalariem una linea determinada que ens semblava lògica fins a meitat de paret. La incògnita venia després, pero la continuació ja la decidiriem un cop montada la primera R.
El Guifré és el que escala el primer llar (està fortissim) i no hi ha cap dubte. Jo l'assessoraré desde baix.
Carregat amb molt pes inicia la seva escalada i als 2 passos hem comenta que ja podem marxar!Efectivament aquella línia ja s'ha escalat amb anterioritat, hi ha un plom marcant l'inici de la via(i posteriorment també veurem una fletxa picada sobre la paret). Decidim que continuarem amunt i potse repetim una via fantàstica.
Puja amunt i es troba un spit marcant la via i després una R amb 2 spits. Monta reunió i pujo. Uns 30 m amb una dificultat de V+/6a que et posa les piles. En definitiva un llarg molt guapo que segueix la lògica de les fisures en tot moment i que es pot protegir.
A la R comencem a discutir, teòricament hem toca a mi ara pujar, i jo li comento que jo tirarè per la dreta si ho faig de primer i sempre anant a la recerca del més fàcil. Ell vol provar d'anar per l'esqeurra on es veu una línia de sostres i un possible diedre per on acabar la via. Veient el seu entusiasme per la linia i sabent que està fortíssim li cedeixo el liderat altra vegada.
Ara la continuació de la via no està clara, i per tant no sabem per on ens fiquem i si algú ha passat abans. El Guifré comença a pujar i jo li recomano que vagi fent ziga-zagues per esquivar els desploms. Ell hem diu que els vol forçar!Au doncs amunt.
Clauet per aquí, friend per allà, ara que m'he paro i miro per on pujar, ara que esbufego, ara que se li arranca una pedra,....el perdo de vista i l'unic contacte es verbal. Jo xiulant a la R molt tranquil confiant en el Guifré i d'en quan en quan preguntant-li que fa!
Fa molt rato que no diu res i es palpa tensió, de sobte cau un bloc de pedra dels grans....fffuuuuaaa!Sort que el tio no ha tirat per la vertical de la R que si no hagúes sigut pell!
El tio no parla, al cap de 15 min crida "Reunió" i es fot a bramar i cantar cançons de les seves com un loco!Jajaja bona senyal!Desfaig la R i vaig cap amunt. Recullo tots els trastos i deixo 2 claus a la via. Impressionant!Vaia llarg s'ha cascat, jo de 2n el disfruto a cada pas i d'en quan en quan li recordo que hem reculli la corda penjant!
Llarg que va superant tot el rato els desploms i que va a buscar la bellesa i duresa dins de lo possible. Probable cotació pendent de la 1a repetició(6a+/MD+/35 m).
La via encara no té nom, però el que està clar que és tota una declaració d'intencions sobre el que volem i creiem que és el camí que ha de seguir l'escola de la serra de cavalls i pàndols.

Proximament la ressenya de la via.

Personalment opino que l'escalada ha de ser el màxim neta possible, i amb aquesta obertura hem vist que això es pot fer paral·lelament a la seguretat de l'ascenció. Us convido als escaladors interessats a mirar aquesta web. Per mi tot un model a seguir http://escaladatradicional.blogspot.com/

By Roger

Anònim ha dit...

Felicitats per la nova via en estil clàssic i a disfrutar de les escalades al Pinell i on sigui...La cordada Guifre-Roiger promet.
Au pos!
Fins aviat

Anònim ha dit...

Bona Roger... interesants les teves cròniques... sempre hi tens alguna anècdota!
Encara queda en peu fer este hivern esquí de muntanya? De la mà del mestre? Amb la que ha caigut ja podriem anar perfilant algo.... ademés que al mestre ja li va bé entrenar en alçada i fer una carregamenta d'hematocrit... ;)
Tingueu pietat, estic fatal de forma..

Ja direu i que no parin les curtidotes!!!!
Una abraçada!

Anònim ha dit...

Bones, estaria bé que fessiu una bona resenya de la via o una foto amb detall. A la banda esquerra hi havia una via oberta pel Rolan Giné, i a la banda dreta n'hi havia dues fetes pel Rolan i per mi, si no recordo malament faltava acabar-les. Intentaré trobar més informació, ja que ho tinc apuntat i ho comunicaré.
Alex Estela

Bones Roger, he revisat la llibreta "sagrada" on he apuntat totes les escalades des de l'any 93 i he trobat que el dia 19-11-95 Rolan i jo vam escalar primer la via Anys i anys (V)a l'esquerra de la cara sud de la mola de Sant Marc i després vam obrir dos vies a la dreta de la citada cara. La primera era una fisura que acabava a una olivera li vam ficar Olivera Crack (40m.V+) i vam començar un altra per una placa que acabava a la mateixa reunió, vam ficar alguns spits però va quedar per acabar(crec que es va trencar l'spitador o ens vam quedar sense spits).
Bé t'envio e-mail i hem passes la foto. Gracies per portar el bon estil a les parets.

Anònim ha dit...

Per cert, repasant la llibreta he vist i recordat dues escalades amb l'amic Koanitor, una el dia 4-4-96 l'apertura de la via Directa Trinxrera (A1/6a) a la roca del Migdia de Cavalls amb Rolan i tots dos.Rolan l'anomenava l'última paret verge de la zona. Després vam escalar el dia 18-10-97 les vies De la Maria (6c)Paco Fardatxo (6a+)i Cavernicola (V) al sector cavernicola també tots tres.Ho haurem de repetir això de penjar-nos a la vertical no?
Alex Estela

Ostres Alex!! Aquesta llibreta "sagrada" te un valor altíssim!
Recorda coses que van passar fa uns quants anys, com passa el temps.
Hi han anotats els marrons i algun negre?
Aprofitant les llibretes i anotacions un dia has de fer un simpòsium de la teva experiència vertical.