dijous, 17 de juliol del 2008

VIGNEMALE-BUJARUELO

Pique Longue des de Montferrat

El Valle de Ara és, sense cap dubte, un dels racons més oblidats dels Pirineus. El veïnatge amb el popular i reconegut Valle de Ordesa li roba tot el protagonisme. Feia molt temps que volia visitar aquest racó, i la veritat, ha valgut la pena. És un indret estratègicament situat per satisfer als muntanyencs més exigents, des d'on es pot afrontar l'ascensió a una joia dels Pirineus; el Vignemale o Comachibosa per un itinerari complicat, la via Moskova.

Arribo amb cotxe a Sant Nicolás de Bujaruelo per la pista que surt del Puente de los Navarros des de la carretera de Torla a Ordesa. Sopo i passo la nit al acollidor Mesón-refugio de Bujaruelo 1338 m.

Em llevo i en el moment que es fa de dia començo el recorregut a bon ritme per la pista del Valle de Ara fins la confluència del barranc de Labaza 1800 m. Aquí giro a la dreta i vaig pujant per fortes pendents i fàcil trepada per una roca calcària algo descomposta sempre pel oest del torrent fins les anomenades Marmoleras. Giro a l'esquerra i encaro el Coloir Moskova per desembocar al collado de Lady Lister 3200 m. Bé, he acabat pujant per l'esquerra buscant la roca ja que el corredor hi ha neu massa dura per pujar sense grampons. L'objectiu de la jornada es trepitjar tots els 3000's que em falten a la col·lecció i que formen part de la corona del Pleteau du Glacier. De seguida cau el Cerbillona 3247 m, deixo la motxilla i em llenço per les empinades pendents fins trepitjar la Aguja SW de Cerbillona 3051 m, un “puto bony” d'accés dolent i roca podrida. Torno a pujar i creuo l'espectacular Glacier d'Ossau per pujar en fàcil grimpada a le Pique Longue du Vignemale 3298 m. Per mi, és el millor panorama de tot els Pirineus. Al·lucinant. Torno a creuar el Pleteau per tornar al collado Lady Lister 3200 m i ascendeixo cap a l'esquerra al Pico Central 3235 m. Per una cresta espectacular i horitzontal passejo fins al Montferrat 3219 m. A partir d'aquí apareixen les dificultats, la cresta cau en picat cap al SE, sorteja'n obstacles faig cap a la Punta superior de Tapou 3132 m, la Punta inferior de Tapou 3124 m i el Grand Tapou 3150 m. En aquest cim coincideixo amb dos muntanyencs curtits de Balaguer de més de 70 anys d'una enorme força i vitalitat. Desprès d'una agradable conversa i les fotos de rigor continuo fins al proper Pic Milieu 3130 m, últim tres mil de la jornada. Faig el descens per pendents nevades, tarteres i herbassars sense sender marcat en direcció La Cabane de Lourdes 1950 m per on passa un GR que ve de Le Barrage d'Ossau i remuntant al Puerto de Bernatuara 2340 m salta a Bujaruelo. Durant el descens a Bujaruelo s'observa una línia d'alta tensió que des de Bujaruelo s'enfila cap al Coll de Bujaruelo (França). Quin mal d'ulls! Una pena.

La jornada l'he fet en poc menys de 10 hores. A estones ritme bastant fort i moments de glòria com els 20 minuts que he passat al cim del Grand Vignemale en companyia d'uns bascos o la xerrameca amb els balaguerins al cim del Grand Tapou. Dificultat: alguns passos de III.

De material he anat bastant lleuger: una jaqueta, una mica de menjar, beure, un piolet (imprescindible per que hi ha plaques de neu dura en algun punt) i calçat amb les sabatilles Salomon de córrer que m'han anat força bé malgrat l'abundant neu i alguna placa gelada. Optatiu: També pot anar bé un cordino de 20 metres i un parell de cintes llargues per fer un parell de rapels. Afotos

by Joan

Anònim ha dit...

txeic vaia curtides te fots..per cert noqueda massa clar, ja has completat tots els 3000s?
Vaia excursioneta ...m'imagino el ritme contundent que devies portar!

No, que va! Em referia a acabar tots els 3000's de la zona del Vignemale.

Anònim ha dit...

Boniques panoràmiques i recorreguts bucòlics. Si tens intenció de repetir-ho conta amb mi!